17 oktober 2008

Tack för allt

Konsumbloggen har haft vänliga veckan. En chans att dela med sig av sina historier om mänsklig godhet. Fint initiativ. Och det finns mängder att ösa ur.

Kassörskan som låter mig handla fast jag saknar sista kronan. Taxichauffören som ringer sin polare lokföraren för att jag inte ska missa tåget. De som låter mig sova över när sista bussen gått. De som ställer upp som flytthjälp. Han som lånar mig sin jacka när jag fryser. Tanten som hjälpte mig att få ner en jättejulklapp i för liten påse. Kvinnan som lade sin hand på min rygg när jag satt på bussen och grät. Mannen som sa “Jag minns dig mycket väl” när jag nervöst kontaktade honom på nytt. En främling som säger God jul. Ett leende på gatan. Någon som hjälper mig med tunga väskor… Så mycket snällhet!

Ändå finns det de som istället tar chansen att berätta hur snälla de själva är. Märkligt.

Inga kommentarer: