17 oktober 2008

Beroende

Funderar på en internetavgiftning. Det börjar bli jobbigt nu. Kollar mailen jämt och ständigt, inte alls i proportion till hur viktig jag är. Kollar netvibes varje gång jag kollar mailen, när jag ändå är igång. Blir fruktansvärt irriterad på mina bloggare "Men har de inte uppdaterat på 12 timmar? Vad fan håller de på med? Lever livet? Men jag då, jag har ju tråååkigt!". Smyger in på facebook en snabbis, kanske har folk laddat upp nya kort? Men har inte riktigt ro att stanna upp någonstans, måste vidare, internet är ju oändligt och jag måste skynda skynda, vem vet vad som väntar bortom knuten? Kanske är någon inne på msn? Men jag har inte riktigt något att skriva till dem, mer än: Här är jag!

Och jag känner igen det är. Så här blev det för något år sedan när jag jobbade med en kampanj åt en organisation som ständigt ändrade sig i sista sekunden. Jag var ansvarig för all kontakt mellan organisationen och kampanjgruppen, så att kolla mailen ofta var en självklarhet. En gång om dagen räckte inte. Och för det mesta hade jag också nya mail varje gång jag loggade in. Samma sak när jag fixade med en manifestation för flyktingamnesti. Efter en sådan intensiv period får jag abstinens. En krypande känsla av att det är något på internet jag borde göra, men jag kan inte sätta fingret på vad.

Tror det vore nyttigt för mig att låsa in internetsladden ett tag. Använda datorn bara som dvd, mörkrum och skrivmaskin. Vi får se...

Inga kommentarer: