06 oktober 2008

Den osynliga handen och annat skoj

Systern och Svågern kom som en sydlig vind med glatt humör och slemlösande. Vi bakade bullar och gick på berg, och jag fick en inflyttningspresent: Marknadsmyter av Daniel Ankarloo.

Ska bli så intressant att läsa den. För visst är det underligt att de ekonomiska teorierna aldrig diskuteras? De tycks huggna i sten, som vore de en gudomlig lag. Jag säger inte att den nyliberala nationalekonomiska teorin måste vara fel, men på alla andra fronter erbjuds vi alternativ. I skolan lär vi oss olika politiska ideologier, olika religioner, olika historiesyner. Och sen: Så här fungerar ekonomin. Det är lätt gjort att glömma eller aldrig greppa att nyliberalismen är ett synsätt bland flera andra. Funderar på att som en god journalist även läsa Johan Norbergs Till världskapitalismens försvar som en motpol.

En annan text jag ska ta mig an nu när jag får tid är
We’re a peaceful nation av Brigitte Mral. Jag hittade den hos Dalmasen och blev fast. Den går igenom vilka nyckelord och metaforer som dominerade retoriken efter 11 september. Verkligt intressant om man är intresserad av språk och inte har hängt med så mycket i alla George W Bushs tal.

Slutligen, apropå böcker, i helgen ska jag till Pipelines bokbytardag. Lämna in några pocketböcker och ta med dig lika många nya hem. Fantastisk idé! Kruxet är att jag älskar många av mina böcker så högt. Fem nya ska jag nog kunna skrapa ihop i alla fall...

Inga kommentarer: