10 oktober 2008

Pengapanik

450 kr kvar på kontot. Det går bara inte ihop. Kommer bli tvungen att ringa hem och tigga som en annan...bortskämd oansvarig unge.

Jag har runt 4000 kronors körlektionskostnader den här månaden, kan nog fixa det med ett gammalt arv. Sedan blir det brödbak och nudlar och bönor för hela slanten. Har i och för sig en massa mat i frysen. Jag överlever nog.

Men i november, herregud. Då är det fler körlektioner, halkbana för 2000, obligatorisk enveckas sthlmsresa med skolan. Plus räkningar jag skjutit upp under oktober. I förrgår frågade läraren helt seriöst om jag inte kunde köpa en bil innan praktiken. Sedan är det december och dags att köpa julklappar och fixa hemresa.

Ren panik. Nästan svårt att andas så fort jag tänker på pengar. Särskilt som det verkligen borde gå ihop. Det gör det ju för alla andra? Och jag har inga märkeskläder, ingen iPod, ingen bil, inte en massa prenumerationer, köper inte filmer och skivor, går inte ut varje helg, reser inte utomlands, äger typ inget smink, färgar håret hemma. Vad är det som kostar? Den här månaden har jag visserligen köpt skor för 900. Aldrig hänt förut, 300 brukar vara max. Men jag orkar inte en vinter till med genomblöta fötter åtta timmar om dagen. Ikeagrejer och ett fint stativ blev det också. Men det känns inte rimligt att hela ekonomin rasar ihop av några engångsutgifter.

Nästa vecka är det jag som lämnar in ett CV på Hemköp. 25 000 kan jag tjäna i år utan problem med studie- och bostadsbidrag. Bara jag slipper paniken.

Inga kommentarer: