15 augusti 2010

Flykt till barndomen

Nojar en smula över detta:
Jobbet är slut om en vecka och jag har inte sökt några kurser som backup och jag har ingen annanstans att ta vägen än hem till faderns tvåa, där jag riskerar att sugas ned i ett hål av oföretagsamhet.

Kollar därför sena anmälningar till olika halvtidskurser. Kan man vilja annat än att läsa kursen som bland annat har dessa böcker i litteraturlistan:

Bröderna Grimms sagor.
Andersen, H. C. Äventyr.
Carroll, Lewis. Alice i Underlandet. Stockholm: BJ, 1870.
de Brunhoff, J. Sagan om Babar den lille elefanten. Stockholm: R&S, 1944.
de Saint-Exupéry, Antoine. Lille prinsen. Stockholm: R&S, 1952.
Defoe, D. Robinson Crusoe. Stockholm: 1:a svenska upplagan omkring 1745.
Hellsing, L. Krakel spektakel. Stockholm: R&S, 1952.
Janson, Tove. Kometjakten. Stockholm: Norstedt, 1946.
Kipling, R. Djungelboken. Stockholm: 1896.
Lagerlöf, Selma. Nils Holgerssons underbara resa. Stockholm: 1906.
Lindgren, Astrid. Pippi Långstrump. Stockholm: R&S, 1945.
Milne, A. A. Nalle Puh. Stockholm: 1930.
Milne, A. A. Nalle Puhs hörna. Stockholm: 1933.
Scott, W. Ivanhoe. Stockholm: 1821-22.
Stevenson, R. L. Skattkammarön. Stockholm: 1887.
Swift, J. Gullivers resor. Stockholm: 1:a svenska upplagan 1744-1745.
Twain, Mark. Tom Sawyers äventyr. Stockholm: 1877.

Många av dessa har jag faktiskt inte läst. Dessutom ges kursen i Karlstad... Eller kanske en distanskurs om Astrid Lindgrens författarskap, kvartsfart? Eller en kurs som innehåller boken "Flickor, pojkar och pedagoger" en av de bästa böcker jag någonsin läst? Hmm.

Inga kommentarer: