17 augusti 2010

En syster spekulerar

Försöker få grepp om den ålder Brodern befinner sig i. Den märkligaste av dem alla. Igår fyllde han tio år, han är stor och liten och kan hålla föredrag för mig om vilka produktionsbolag som ligger bakom vilka animerade filmer eller om varenda jävla superhjältes historia eller om grodor och annat som han kan bättre än jag. Han kan prata livet. Han har en tjej (tror jag) men det har han ju haft länge. Det han upplever nu kommer inte att blekna bort som minnena från när han var ett år eller två. Han börjar fyran och snart måste han ut i det där stora, jobbiga, fantastiska som kallas världen. Jag önskar mer än något annat att han bottnar. Jag önskar att han blir älskad.

När jag var ett år yngre än han är nu så såg jag filmen Sarafina för första gången. Den handlar om apartheid, tortyr, folk som bränns levande och annat i samma stil. Samtidigt lekte jag med barbiedockor. Den märkligaste åldern av dem alla.

Inga kommentarer: