29 mars 2011

Att välja sex

Är inte titeln på Kay Pollaks nya bok. Utan handlar om att #prataomdet. Nu gör jag det. Nu har jag känt mig för länge nog, så låt oss öppna den där bökiga luckan till sexet.

Initiativet att snacka sexuella gränsdragningar, gråzoner och övertramp släppte fram många berättelser om rena övergrepp. Situationer som jag aldrig har varit i närheten av. Jag har upplevt det vanliga tafsandet. Det värsta: en främmande kille som plötsligt hade handen stadigt på min fitta, mitt på ljusa dan, på en knökfull stadsbuss där det inte fanns utrymme att vrida sig bort. Paniken. Där hade jag gärna upplåtit min plats till de som tycker att tafsande är en komplimang. Så har jag blivit förföljd en gång, och tjatad på. Mycket obehag, men inget som har känts direkt hotfullt.

Men #prataomdet ville också få oss att tänka på hur vi ser på sex och vad vi gör mot oss själva och andra. Där såg jag mig själv i nytt ljus.

Det var en utgång som blev katalysator.
Jag var på bra humör, och sa till en av vännerna ”Vet du, jag tror jag känner för att bli uppraggad”. Ja, det var så jag sa. Inte ”Jag ska ragga upp någon”. Hon tyckte okej, låt oss hålla utkik, säg till när du ser någon som är din typ. Och jag sa aldrig till. För vad är min typ? Det var som i den där Sundsvallsversen "Och såg vid såg jag såg varhelst jag såg". De var en massa, ingen kändes mer rätt eller fel än någon annan.

Jag är inte van att välja, utan brukar låta mig bli vald. I enlighet med stereotypt kvinnlig passivitet. Jag inser att jag aldrig har känt att ”Nu ligger jag med X”. Utan: ”Nu ligger X med mig”. Där finns en väsentlig skillnad. Jag har faktiskt aldrig reflekterat över om jag vill. Eller: Jag har inte tänkt på att det kan vara så att man inte vill. Vill någon ha en ska man känna sig smickrad. Passa på, liksom. Allt sex är bra sex.

Det har väl att göra med att jag, som oerfaren, har tyckt att det är praktiskt att låta den andra leda. Men till den grad att berättelsen om mitt sexliv är, tja, den är inte berättelsen om mitt sexliv.

Nej, ingen har utsatt mig för något. Jag har varit med fina killar och tjejer som jag inte vill framställa i dålig dager. Det har varit bra sex och dåligt sex. Men jag har handskats så onödigt slarvigt med något som kan vara så kul och skönt och bra. Gjort det mycket tristare än det är. Och jag har handskats slarvigt med mina kompanjoner genom att inte aktivt välja dem. Inte kul att vara medpart i sådana ligg. Att bli vald eller bortvald är något som alla förtjänar.

Nu vill jag ta kommandot. Nästa person vill jag välja.

Inga kommentarer: