08 mars 2011

Systrar och bröder på kvinnodagen

Via twitter hittar jag en till som är ledsen på åttonde mars: Tone Schunnesson.

Hon skriver träffande, och hittar hoppet i det här stycket:
"Men, ni älskade kvinnor, är dom som bär mig under tider som dessa. När jag inte längre orkar debattera eller tycka, slåss eller kämpa. För under det här året, när jag mötts av en sådan manssolidaritet som ibland fått mig att i ren desperation gråta, har jag även möts av ett systerskap jag inte trodde fanns. Det är ni, kära kära systrar, som lärt mig vara feminist."

Men. Där har vi det där systerskapet som jag aldrig får kläm på. För visst blir jag också buren av andras kamp, visst blir jag på nytt hoppfull och inspirerad i deras sällskap. Men inte bara av systrar. Jag är rädd att systerskapet osynliggör mina andra syskon i den här kampen.

Någon som bär mig genom att oförtrutet ryta, grubbla, problematisera, utmana, konkretisera och kämpa är Linus Fremin. En feminist som förstår att feminismen är större än kvinnorna och att alla vinner på att få fler möjligheter. Med honom känner jag större "systerskap" än jag känner med diverse kvinnor.

Inga kommentarer: