25 mars 2011

Det personliga är...ja, ni vet

När jag hade skrivit fitta ungefär fremtielva gånger och undrade vad jag egentligen höll på med, kom jag att tänka på den där gången när jag och två vänner pratade om sex och sensualitet som kryper ner i åldrarna, och jag sa ”Jag tycker att det är viktigt att man onanerar ordentligt innan man förlorar oskulden, så att man känner sin kropp och vet vad som känns bra och inte”. Det blev tyst.

Inte för att detta var några extra pryda eller trångsynta tjejer, utan för att de inte väntade sig att jag skulle börja prata onani, antar jag. Jag klev över en osynlig gräns. För ibland är steget längre än man kan tro mellan samlagssex-snack och ensamsex-snack. Jag har pratat avsugningar med en hel del av mina nära vänner. Men det är betydligt färre som jag har pratat klitoris med.

Alltså. Vi är vuxna människor. Vi ligger. Det är privat. Men (ni vet vad som kommer nu) det personliga ÄR politiskt. Liggandet är precis lika omgärdat av ramar, fördomar och normer som resten av samhället. Antagligen mer. Det är därför vi ska prata om det. Det känns förbannat obekvämt bara att skriva det här. Just därför försöker jag skriva det. #prataomdet-gänget har gjort något stort genom att visa att det är det som skaver som behöver sägas högt.

Inga kommentarer: