28 maj 2008

Liljans bröd

Ernst har som alla vet lämnat SVT, och det var nära att min inre Ernst dog med honom. Jag hade inte bakat på en månad, så jag var tvungen att göra något åt det. 32 frallor huserar nu i min frys. Nu överkompenserar jag genom att leka matlagningsblogg. Håll till godo:

När mitt hjärtas tröst och lilja lämnade mig för Australien, efterlämnade hon sin moders brödrecept. Det är jordens bästa basrecept som går att variera i oändlighet.

Receptet:
1 pkt torrjäst, 5 dl vatten, 1 msk olja, 1 tsk salt, 1 tsk socker, minst 8 dl mjöl.
Blanda alla torra ingredienser. Värm vattnet och oljan till ca 45 grader. Blanda. Ha i mer mjöl efter hand. Knåda lite på bakbord.
Låt jäsa i bunke med bakduk ca 1 h.
Efter 1 h - dags att sätta på ugnen på 225 grader. Knåda lite till. Baka ut till en "längd" som du delar på hälften-hälften-hälften tills du har 16 bitar. Rulla till frallor.
Låt frallorna jäsa på (2 st) plåtar under bakduk medan ugnen blir varm, ca 15 min.
Grädda 10-15 minuter.

Torrjäst tycker jag är enklast, funkar självklart med vanlig jäst men då gäller ju annan temperatur. Jag har förlängt jästiden från 30 min, det blir så fluffigt och gott då. Mer salt har jag också lagt till jämfört med grundreceptet där det ska vara 1 kryddmått.

Den uppenbara variationen är mjölet. Har gjort på rågsikt, vetemjöl och grahamsblandning, alla tre blev bra. Jag brukar byta ut ungefär 0,5-1 dl vatten mot passerade tomater, och ha i oregano, basilika, chilipulver, lite vitlökspulver och hackad fetaost i mjölet. Fantastiskt gott. Gillar man soltorkade tomater kan man köra på det istället. En latare och billigare variant är lite mindre tomater och ingen fetaost, toppa istället med vanlig riven ost. Mumsfillibabba! Kanske kan man göra någon sötare variant med nötter eller torkad frukt?

Inga kommentarer: