19 februari 2009

Soppisopp. Alaska polock gör entré.

Idag blev jag kallad soppnörd. Och det är väl inte mer än rätt. Efter klassikern P&P-soppa och uppstickaren dansk-fransk blomkålssoppa är stunden inne för ett kärt återseende: Fisksoppa från hemkunskapen:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
1 msk olja
1 msk mjöl
4 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
1 dl krossade tomater
200 g fiskfilé, t.ex. sej
1 dl matlagningsgrädde
3 msk skalade räkor
1 msk hackad dill

Fräs hackad lök och vitlök, ska inte ta färg.
Tillsätt strimlad morot. Fräs ca 3 min.
Strö över mjölet. Rör.
Späd med lite vatten i taget, låt mjölet svälla.
Smula ner buljongtärningen. Koka 5 min.
Tillsätt grädde, låt koka upp.
Tillsätt tomat och tärnad fisk, men pass på - om tärningarna är för små går
fisken sönder, likaså om du håller på och rör. Koka 4-5 min.
Tillsätt räkor och dill.

Ja, det där var alltså originalreceptet. Som det lagas när en hemkunskapslärare köpt och plockat fram allt. På den tiden när man visste vad det betydde att låta mjölet "svälla".
I fattiga, oplanerade, flyttpackande studenthem lagas soppan utan morot. Fiksbuljongtärning ersätts med bottenskrapet i en burk grönsaksbuljongpulver. Vitlöksklyfta ersätts med vitlökspulver. Grädde ersätts med en skvätt crème fraiche man hittar i frysen. Räkor ersätts med crab sticks. Och det går så bra ändå. Hakuna matata. Den med lite vuxnare smak kan blanda i ett halvt paket saffran också.
Imorrn blir det dock ingen soppa för mig. Jag har blivit lovad trerätters, tjosan!

Inga kommentarer: