20 februari 2009

Avsked suger

Nu är det dags igen. Gotlänningarna i Gunnfjauns kapell vet vad jag pratar om.
Till alla jag lämnar. Till alla som lämnar mig. Vinden sveper genom tomma rum...
Volund-låten "En del av himlen":



Dagen du gav dig av var kylig och envist grå,
vinden svepte genom tomma rum i mig
och ingenstans stod du att finna.
Livet miste färg, se molnen är svärtat grå.
Mörker rår och styr, fastän dagen gryr,
med dig försvann en del av himlen.

Varje vrå i mitt inre fylls av längtan till dig,
varje droppe blod och varje tanke i mitt sinn.
Jag känner dina läppars dans mot min kind.
Jag hör pulsen slå, mitt hjärta,
hör dina ord och ditt andetag i natten.

Dagen vi möts igen är stunden jag väntar på,
då ska vinden fylla mina tomma rum,
och du skall åter bli min kvinna.
Livet få färg av blod och molnen bli linblomsblå.
Då ska mörker fly, dagen åter gry,
tillsammans ser vi hela himlen.

Inga kommentarer: