09 februari 2009

Moussaka med mera

Potatisveckan fortsätter oförtrutet. Moussaka är väl egentligen något med kött och aubergine. Men detta är ett försök att efterlikna det som vi vegetarianer brukade få i skolan, och som kallades moussaka. En sorts potatisgratäng med extra allt. Smaken blir fantastisk, men jag lyckas inte få den där geggiga konsistensen som potatisgratäng vanligtvis har.

ca 2 port (om man inte har annan mat till)
7 små potatisar
2 tomater
en bit purjo
fetaost
vitlök, basilika, salt och oregano efter behag
mjölk och olivolja
rivost

Skiva alla grönsaker och fetaosten, blanda i en ugnsform. Man kan säkert varva skivorna på ett övermåttan tjusigt vis, men sådant finlir är inte min grej. Gör en röra av pressad vitlök, kryddor, lite olja och mjölk, som du blandar i bland grönsakerna. Fega inte med vitlöken! Strö över rivosten. In i ugnen i kanske en halvtimme och så någon kvart på eftervärmen.
Lågkalorifolket skakar av skräck i stugorna, moahaha!

Svågerns faders blomkålssoppa kvalar också in här, eftersom den innehåller lite potatis. Jag tog dessutom extra av just det och vitlök. Mitt första försök resulterade i god soppa, men ändå inte i närheten av när en äkta fransman lagade den. Kanske för att jag struntade i muskotnöten. Här är receptet på danska:

til 4-6 pers:
1 mellemstor blomkålshoved
1 mellemstort løg
2 mellemstore kartofler
1 presset hvidløgsfed og
½ l. grøntsagsbouillon
¼ l. let- eller minimælk
En spsk. hakket persille
Lidt reven muskatnød
Salt og peber

Skær kartoffel og løg i store terninger samt blomkål i små buketter. Dæk med presset hvidløg og frisk koldt vand (ca. en liter) og bring i kog. Læg låg på og lad suppen simre. Efter ca. 10 min. tilsæt en grønsagsbouillon terning (evt. opløst i ½ l. kogende vand) og lad simre videre i endnu 8-10 min.
Fjern gryden fra varmen og lad suppe køle lidt af. Gem nogle hele små buketter blomkål til side og purer resten – med væsken (med hånd- eller elektrisk blender). Hæld suppen tilbage i gryden, tilsæt mælken og de hele blomkålsbuketter. Varm suppen godt igennem, dog uden at koge den og smag til med salt, peber og lidt reven muskatnød. Pynt med lidt hakket persille efter servering i tallerken eller i suppeskålen.
Serveres med brød eller ristede brødterninger.

Inga kommentarer: