02 februari 2009

Potatisvecka

Igår släpade jag hem tre kilo potatis, ett kilo morötter, fem purjolökar, sötpotatis, blomkålshuvud, lök, gurka, tomat och annat livsnödvändigt. Trodde aldrig jag skulle ta mig upp för backen... Nu blir det potatis hela veckan, tjoho! Ska göra soppa och gratäng och femtielva saker till.

Inleder med frugans rotfrukter i ugn. Snabbt, lätt, billigt, och gudomligt gott:
Potatis, sötpotatis och morot ska skalas och skäras i bitar. Sedan läggas i en form och röras runt med olja och salt, och så in i ugnen i någon halvtimme eller så. Jag hade i purjo och vitlök också, och råkade lämna härligheten i ugnen 20 minuter på eftervärme. Himmelskt. Prova!

Mor min skulle nog trilla av pinn om hon hörde att detta är vad jag sitter och njuter av nuförtiden. The makrill days are over. Umgås jag mer med den här frugan lär jag snart gilla kålrot och palsternacka också...

Inga kommentarer: