24 februari 2009

Jag suger mammutballe på jobbet

Bildligt talat alltså.

Mitt problem är att jag VILL så mycket. Det brukar vara min styrka. Men nu kan jag inte nå upp till min egen standard. Prestationsångesten äter mig.

Idag var jag på presskonferens. Ogillar dem. De två sista jag har varit på har jag ställt i stort sett alla frågor, kört mitt intervjurace och låtit de andra skörda frukterna av mitt arbete. Men idag var jag Den Andra Journalisten. Ställde bara två egna frågor, försökte samtidigt dricka te och fota i ett gult ljus jag inte blev klok på. Kom tillbaka med både höjdare och breddare, men det visade sig att bara höjdarna var bra och att artikeln (antagligen sedan länge) var planerad för en breddare. Kände mig som en okreativ sopa som snott någon annans jobb, och tog en timme på mig att skriva 1500 tecken. Helt jävla oacceptabelt.

Resultatet: En pissig artikel, en timmes övertid, en missad buss, hemkomst 20.00, blöta fötter, självömkan och självförakt.

Jag känner inte igen mig själv. Var är alla mina cv-egenskaper? Driven, målmedveten, positiv, lättlärd, jävligt trevlig? Plötsligt rör jag mig i sirap. Och nu är jag förlamande rädd att fastna i en ond cirkel. Och så bloggar jag om det, till på köpet. Fint sätt att marknadsföra sig själv...

(Om någon mot all förmodan tycker att det är för LITE självömkan och navelpill här, kan jag tillägga att jag har ont i hela kroppen, särskilt i ryggen. Hmm, vänta ska jag känna efter... nej, det var nog allt)

Ljuspunkterna är vänner och yoga. Har varit väldigt fokuserad på det jag åker FRÅN, och inte det jag åker TILL. Jag höll på att börja grina på yogan igår, när jag plötsligt insåg hur mycket jag saknat den där känslan. Totalt lugn, fullständig närvaro. Medvetenheten. Att känna hela sin kropp - varje pirr, varje andetag, varje muskel. Ryggen och nacken bara njöt av lite vänlig uppmärksamhet för en gångs skull. Instruktörens trygga röstmelodi. Under avslappningen gled jag iväg i halvsömn. Det var precis vad jag behövde. Jag vill bo på yogaskolan. Låt det snart bli måndag igen!

Inga kommentarer: