15 februari 2009

Rädda världen-komplexet

Jag skulle vilja rädda hela världen. Öppna min famn, svepa mitt täcke kring dem. Skydda dem. Jag skulle vilja tvinga dem att se sig själva genom mina ögon. Se hur vackra de är. Jag skulle vilja få dem att förstå att det är okej. Laga hålen som andra gjort i dem. Tvätta bort smutsen från alla skosulor som trampat på dem. Jag skulle vilja lära dem att slå tillbaka, men om de inte klarade det skulle jag slåss åt dem. Försvara dem med näbbar och klor. Aldrig vika från deras sida. Inte en jävel skulle få skada dem, inte ens de själva. Jag skulle vilja omsluta dem med min kärlek. Läsa godnattsaga och stryka över ryggen och sjunga "Nu i ro, slumra in" även om rösten bryts på de låga tonerna. Koka te och hämta en extra filt till den som fryser. Lyssna på den som behöver lyssnas på. Fälla upp ett paraply när det regnar. Jag skulle vilja finnas där när alla andra stuckit. Vara någon att luta sig mot när marken rämnar. Jag skulle vilja bära allas onda, så de slipper.

Men hur skulle jag räcka till för alla?

Jag är inte Jesus. Inte ens i närheten.

Inga kommentarer: