10 december 2008

Över land och sjö min sol går upp

Att en tentadag kan få vara fylld av så här mycket njutning. Vakna naturligt utan väckarklockans tjutande. Äta riktig brödfrukost för första gången på länge. Ute en klar vinterdag. Sedan lång kvällspromenad med min tappra Personal walker. Minusgrader så benen antar en osmickrande nyans av grisrosa. Hemma ett varmt bad, en kopp svartvinbärste på badkarskanten, tända ljus såklart och utanför badrumsdörren de porlande tonerna från Över land och sjö. Improviserad yoga i badkaret, oljan glänser på huden. Fullkomlighet.

Jag låg så länge att det svartnade för ögonen när jag skulle upp. Fick sätta mig igen. Vet av erfarenhet att badrum inte är en bra plats att svimma på. Sist jag gjorde det lyckades jag kila in huvudet i en springa mellan badkar och vägg, och gången innan dess var jag nära att slå huvudet i handfatet.

Sensmoral: Alla borde bada mer, men resa sig långsamt ur badkaret. Och te är gott. Och vänner är bra. Och tentor är inte på något vis väsentliga.

Inga kommentarer: