27 december 2008

Lugnets jul (eller Äta Sova Promenera)

Jag står på däck och ser havet dela sig för mig. Saltstänk i ansiktet. Känner mig som The Emperor of the World. (ja, på engelska faktiskt) Det är bara jag och en fiskmås som existerar.

Att komma till Fredrikshamn är som att komma till en vårdag i mars, just innan krokusen slår ut. I Århus äter vi hos Svågerns far som är en fransk vinhandlare. Blomkålssoppa, lökpaj och äppelkaka. Vinets värme sprids i tår och fingrar, låneraggsockor hjälper till. Jag somnar i soffan vid fönstret ut mot staden. Känner mig som Skorpan Lejonhjärta, utan hostan förstås. Täcket prasslar när jag vänder mig. Allt är nytt. Allt är gott. Snart är det jul.

Staden känns mycket kontinental, lika delar fransk by och stadsdel i London, med en touch av Visby. Ett bageri i varje gathörn, till och med något brasserie, charkuteri, chocolaterie. Vinbutiker som inte heter Systembolaget, billig spiritus i mataffären. De smala höga tegelhusen, kullerstensgatorna, vägarna som heter Boulevard. Bokskogarna. Havet med sina slipade stenar och glasbitar. Det är lätt att bli förälskad i Århus.

Om kvällen sitter vi i soffan och smuttar 23-årig rom och äter fina praliner. Äkta tantmys. Detta är en lugnets jul. Skinkan lyser med sin frånvaro, vi fisketarianer äter gudomlig sej i äppelsås, de andra får julanka.

På färjan hem ser vi Karl-Bertil Jonssons jul med varsin hörlur. Och så är julen komplett.

Inga kommentarer: