21 december 2008

Finkultur och fulkultur (eller Hört i skogen)

Broderns kompis, sju år: Jag vet vem Måns Zelmerlöv är.
Brodern själv, åtta år: Jag vet vem Selma Lagerlöf är.

Underbart. Det är så lätt att umgås med Brodern och hans kompis. Vi drar fingrarna genom eld, jagar varann med dammsugaren, äter pepparkaksdeg, spelar Finns i sjön, tittar till kaninerna, kör fotobattle, gömmer oss för Morran, gör mandelmassegodis med choklad i vattenbad. De lär mig en ramsa som slutar med "Vad ser jag där? En naken militär. Med snopp och gevär!". Broderns kompis är genusmedveten och varvar med "snippa" ibland på bekostnad av rytmen. När jag ritar en naken militär kan det vara det roligaste som hänt någonsin. Sen får de tatuera hela mina armar med rosa glitterpenna. Det blir dödskallar, stjärnor och tomtar.

Jag älskar det här livets enkelhet.

Inga kommentarer: