07 januari 2008

Tvärtomdagen

Ofrivillig sightseeing i Dalarna idag. Missade tåget med en minut, så jag fick åka via Ludvika-Gävle istället. Nu har jag sett Grythyttan, Ludvika, Borlänge, Falun, Hofors, Storvik och en massa orter jag glömt namnet på.

Dalarna är väldigt stort. Och vitt. Och graningt. Men det är okej. Jag njuter av att åka små lokaltåg som fortfarande ser ut som tåg ska se ut och låter som tåg ska låta. Det brummar och dunkar och vaggar mig lugn.

Jag hade tänkt ta tillfället i akt att lära mig upphovsrättlagen utantill. Men vem orkar plugga när man är kall, hungrig och småbakis efter en baileyskväll med kära vänner?

Detta är dagen då allt som kan gå fel också gått fel. Sådana dagar sätts världens godhet på prov. Och idag fick den Med beröm godkänt. Busschauffören var snäll och två främlingar och två vänner erbjöd sin hjälp med tunga väskor.

Inga kommentarer: