11 januari 2008

Språkpolisen återvänder

Det är inte lätt för en språkpolis att återvända till civilisationen. I skogen väljer man själv vad man vill ta del av. Inga äckliga språkfel tränger sig på.

Men skolan börjar igen och jag har ingen möjlighet att värja mig. Det börjar redan i cafeterian, som skyltar med "Nya Lunch priser". När jag hämtat mig och tagit mig in i föreläsningssalen får vi se en powerpointpresentation. Oj, oj, oj. Det heter inte "TV program". Ingen kan väl på allvar hävda att "freelance" är svensk stavning? Eller "scandinavisk"?

Och sen verkar dagstidningen ha fått engelskafnatt. I en och samma artikel läser jag "stuntmen", "team" och värst av allt: "fightingteam". "Team" får jag kanske erkänna är hyfsat etablerad svenska nu för tiden, men det finns så många andra alternativ! Och "fightingteam". Herregud.

Inga kommentarer: