26 januari 2008

Sinnessjukhuset

Så, inspirerad av vackert vemodiga bloggen Rostsverige begav jag mig till min granne: gamla psyket. Eller "sinnessjukhuset" som mäklaren sa. Två av byggnaderna är ännu inte renoverade. Kanske var de vackra i sin sorglighet. Men mest tänkte jag på Gökboet, på lobotomi och på hur människor som idag klarar sig med mediciner förr spärrades in för livet. Jag tänkte på all den smärta som måste funnits mellan de här väggarna, och så förmådde jag inte gå in. Det blev bilder utifrån istället.

Några av de renoverade husen såg så tomma och opersonliga ut att jag funderade på om de också var obebodda. Persiennerna var neddragna och fönster gapade tomma från gardiner och växter. Men här och var lyste en lampa och en gardin var provisoriskt upphängd. Kanske var det bilden av vilsen väntan. Flyktingförläggningens lägenheter.

Inga kommentarer: