25 januari 2008

Ingen vill veta var du köpt din tröja

Jag brukar hålla mig undan från sommarplågorna. Jag lyssnar aldrig på radio, men får ju lik förbannat höra Hej Monika och de andra på bussen och i affären. Eftersom jag har en hörselnedsättning uppfattar jag aldrig sångtexter och det gör en del musik ganska menlös, det tar bort en dimension av upplevelsen. Nu hörde jag Ingen vill veta var du köpt din tröja på TV och kollade upp texten på internet. En låt som bara varit irriterande ljud på bussen visade sig nu faktiskt ha en mening. Hur de sätter fingret på den där känslan som kommer över en ibland: att ingenting man gör är värt något och att man sakta men säkert kommer blekna bort och försvinna ur historien. Och så vrider de till det med en glättig melodi... Det är faktiskt ganska genialiskt.



Bussen går halv nio men den brukar vara sen
har man otur blir det bråttom när man kommit fram
om man går genom tunneln kan man spara nån minut
men då får man räkna med rödljusen vid korsningen
jag har fått veta att november kan bli svårt
minst var fjärde samtal måste leda till ett köp
men alla verkar nöjda och vi har en ny bra chef
man kan allas namn och säger hej varenda morgon men...

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
och du har tränat bort din dumma dialekt

Nästa lördag kanske vi ska titta på ett hus
det finns några nya som dom bygger vid stationen
Gör man lite själv så blir det inte farligt dyrt
och din man är händig han har redan byggt en bastu, men...

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
och du har tränat bort din dumma dialekt

Förra sommarn minns jag den var faktiskt riktigt fin
sol varenda dag vi hade hyrt ett torp i Värmland
hur vi gör i år igen är inte helt bestämt
men vi har jobbat bra så vi ska få extra semester

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja
Och fast du flyttat till ett hus, som är öppet, fräscht och ljust
så kommer inga gäster minnas var det låg
och fast du lärt dig varje låt och fast du har en härlig båt
så finns det ingen som vill röra vid din kind

Inga kommentarer: