28 februari 2015

Att hitta en nyckel eller två


Det kanske inte låter så alltid, men jag tänker ofta på hur bra jag har det just nu. Jag mår så grund-bra, vilket är en bra plattform till att grubbla över hur en egentligen vill ha det.

Min Jeanna skriver om hälsa och träning på ett rakt och skamfritt sätt och hon får mig att reflektera över vad det är som funkar i livet, när jag mår bra.

Har till exempel inte haft en enda sjukdag från jobbet sedan jag började i september 2014. Jag som släpade mig igenom ett tio veckors sommarvikariat med mantrat "Du FÅR vara hemma och vara sjuk en eller två dagar under sommaren". Men nu jobbar jag varannan dag och börjar för det mesta kl 12. Att få vila ut ordentligt mellan varje jobbdag, och att slippa släpa sig upp till en obarmhärtig väckarklocka, gör att jobbet sällan är en plåga även när jag inte är på topp.

Jag är utomhus. Utmanade mig själv att vara ute minst en timme om dagen, insåg sen att det var noll utmaning eftersom jag redan är det. Går alltid till jobbet, är ute och leker med barnen och försöker klämma in skogspromenader här och där. Upptäckte Palmhuset denna säsong, det kanske inte kvalar in som utomhus men där är grönt, ljust och varmt. Men även det grå dagsljuset och de ruggiga dagarna ger energi.

Dessutom tycker jag om människor. Inte alla, gubevars! Men några viktiga. Lisa och jag provar parfymer på Åhléns Frölunda Torg och fnissar.

Detta blir visst ganska präktigt. Men det ÄR en go och lättad känsla att hitta några nycklar för vad som funkar för mig. Och för mig smått revolutionerande att inse att det inte finns ett rätt sätt, utan att jag kan anpassa allt eftersom jag lär känna denna människa som jag ska hänga med resten av livet.

Inga kommentarer: