13 september 2008

Så gör du en vegetarian grinig

Jo, det är mycket vegetariansnack här nu. Särskilt med tanke på att jag brukar hävda att man inte ska bry sig om varandras matvanor. Jag måste bara ta upp ett sista fenomen. Förutom elitvegetarianerna och de gnälliga köttätarna finns också den mest ologiska gruppen: Köttätarna som vill sätta dit oss. Granskarna.

Det är de som är svårast att förstå och de är lika jobbiga som elitvegetarianerna. Vanliga gnällare är lättare att hantera. Granskarna accepterar att man blivit vegetarian på grund av ett personligt val, ofta någon sorts ideologi eller moral. Sedan lägger de sin energi på att försöka skjuta sönder vegetarianens logik. "Äter du det men inte det? Är inte det ena värre än det andra? Men vet du vad DET HÄR innehåller då?" Jag vet inte vari förtjusningen ligger. Jag vet inte vad de tror ska hända. Att vegetarianen ska säga "Hoppsan, där tog du mig på sängkanten, allt jag tänkt är ju helt ologiskt, det är nog bäst jag börjar äta kött helt enkelt"?

Tro mig, vi vet. Vi vet att man använder kalvmagar för att göra ost, vi vet att olika sorters sprit framställs med hjälp av gelatin, blod, benmjöl och krossade insekter, vi vet att både godis och fotografisk film innehåller gelatin.
Och vi fiskvegetarianer vet att fisk odlas, att haven utfiskas och att fiskar dödas medelst "drunkning". Vi vet att frigående höns hålls sju eller nio per kvadratmeter. Vi vet vad mockaskor är gjorda av och vi vet att mycket dun kommer från ankor som plockats levande. Vi vet att penselhår kan komma från djur och att bävrar dödas för parfyms skull.

Vi vet.

Sedan har vi tagit den kunskapen och gjort vår egen prioritetsordning. Slutat med det värsta, eller med det som vi lättast kan klara oss utan. Jo, jag tycker egentligen att det enda moraliskt riktiga är att vara vegan. Men jag har valt att inte vara det. Som mitt liv ser ut just nu äter jag både fisk och keso. Det är ett medvetet val, inget annat. Jag aspirerar inte på att vara perfekt, och hoppas verkligen att jag inte kräver det av någon annan. Granskarna åstadkommer ingen förändring. Däremot en stor trötthet.

Inga kommentarer: