30 december 2007

Elitvego

Den perfekta vegetarianen tyckte inte det var svårt att sluta med kött. Hon tycker att kött är äckligt och får aldrig lust att smaka. Den perfekta vegetarianen slutade med kött av etiska skäl och etiska skäl endast. Hon äter självklart inte fisk. Den perfekta vegetarianen älskar att laga mat, och lagar fantastiska grönsaksrätter som får alla hennes vänner att häpna. Den perfekta vegetarianen har varit vegetarian riktigt länge. Den perfekta vegetarianen pratar gärna om att hon är vegetarian.

Jag vill kräkas på alla dessa perfekta vegetarianer. Inget är gott nog åt dem.

De perfekta vegetarianerna ser inget värde i fiskvegetarianer, fuskare eller vegetarianer av hälsoskäl. De ser ingen mening med att människor väljer att ha en eller två vegetariska dagar per vecka. En vegetarian som tycker att kalla köttbullar är något av det godaste som finns, har ingen plats i de perfekta vegetarianernas himmel.

Det är så lätt att dras med i den här elitismen. Och överallt finns den. De perfekta vegetarianerna är kusiner till de perfekta arbetarna, de perfekta alternativa och de perfekta naturliga. Plötsligt handlar ingenting om det som det gjorde från början.

Jag ser ett värde i varje vegetarisk måltid som ersätter en animalisk. Alla har olika förutsättningar och olika prioriteringar. Jag tänker inte sätta mig över någon annan och inte heller tillåta att någon annan sätter sig över mig. Jag tänker fortsätta äta fisk några gånger i veckan och kött någon gång om året.

Vem sitter i domstolen som avgör vilka som är de bästa människorna?

1 kommentar:

Céline sa...

hahaha! precis, ned med elitbabianerna!