07 januari 2009

Den långa färden

Mitt jullov känns som en enda lång tågresa.
En och en halv dag i Värmlands djupa skogar, sen vidare till en natt i Göteborg, några timmar i Fredrikshamn, hela fem dagar i Århus, så en natt och en shoppingförmiddag i Göteborg, där jag återigen gjorde den chockerande upptäckten att jag hatar mellandagsrean. Två ensamma dagar av kontemplation och gammal Janssons frestelse i skogen, sedan en natt i bruksorten, lunch på stan och så tillbaka till skogen en natt till, följt av 23 timmar i Stockholm över nyår, tjo och tjim som mormor skulle säga. Tillbaka till skogen för två dagar och så en sista dag i bruksortens ljuva omgivningar. Dessa sista dagar befann jag mig via telefon också delvis i Malmö.

Och sen – älskade Sunkan! Borta bra men hemma bäst. En lång (men övermåttan god) tågresa är till ända.

Inga kommentarer: