17 januari 2009

Cafét från paradiset

Café Evolet. Det finns inte ord för min förtjusning över denna överjordiskt fantastiska oas. Jag minns inte vem som först ledde mig dit. Men nu har jag varit där fem gånger på tre veckor. På Evolet pluggar vi till tenta, säger hej då till kära vänner, har kvalitetstid med mammor, njuter av livet.

Allt är perfekt. Från kaklet på toa till den jättestora inbyggda soffan, där säkert tio personer kan ligga invirade i filtar och kuddar. Öppettiderna, till tio på vardagar. Deras varma choklad med vispgrädde och chokladsås. Laxmackan som brunch. Ananassmoothien. Deras sopperbjudande: på vardagarna efter tre kostar tomatsoppa med vitlöksbröd bara 45 kr. Gudomligt vitlöksbröd, som man får mängder av. Ekologiskt är det också.

Servicen är nog det allra bästa. Personalen är så jävla trevlig. De småpratar, gör sitt bästa för att anpassa maten efter allergier och önskemål, kommer förbi och frågar om det smakade bra. Alltid redo: "Du kan få mer bröd om du vill", "Jag spillde en droppe här, vill du ha en ny?", "Jag bjuder på brödet eftersom du inte gillade smoothien".

Idag fick vi sitta kvar en trekvart efter stängning. När han till sist bad oss att gå var han vänligheten själv: "Jag är ledsen att det blev så här".

Men jag är inte ledsen, utan säger som Morran: Jag kommer tillbaka. Skulle med glädje bosätta mig på Evolet, äta frukost lunch middag där, och gifta mig med cafékillen. Gå dit! Rådhusgatan 24 i Sundsvall, precis mittemot stadshusets gavel.

Inga kommentarer: