04 februari 2008

Tjejer som slåss

Igår såg jag Million Dollar Baby. Sisådär tre-fyra år efter alla andra. Till saken hör att när den lanserades hade jag nyss sett Girlfight, och kände mig mätt på skildringar av kvinnliga boxare. Jag föredrar fortfarande Girlfight.

Det finns mycket som är bra i Million Dollar Baby. Men en del saker blir för blödiga och förutsägbara. Morgan Freeman är bra som den vise mannen i skymundan, men jag är så urbota trött på den karaktären, som ploppar upp i varenda amerikanskt drama. Positivt dock med en amerikansk film som vågar ta upp dödshjälp, det krossade några av mina fördomar.

Så var jag ju tvungen att se något med Heath Ledger också, det blev Casanova som jag inte sett tidigare. Jag har ju dessutom en grej för Lena Olin. En riktigt bra förvecklingskomedi med miljöer och kostymer att frossa i. Framför allt var det roligt att se Lasse Hallström göra något helt annat än det han vanligtvis gör (som Gilbert Grape och Mitt liv som hund).

Inga kommentarer: