16 februari 2008

Meta mera

Angeltävling på Sidsjön idag. Jag läste lappen men hade ingen aning om vad det betydde. Lokalbor hjälpte mig: Att angla är som att pimpla, fast med många hål och med angeldon som smäller till när det nappar. 5000 kronor kunde man vinna. (Fast angeltävling är mest party, menade grannen. Man sätter upp sina angeldon och sedan öppnar man ölen och låter fisken sköta sig själv.)

Jag ställde väckarklockan på elva för att hinna vakna och utforska lite angeltävling. Sidsjön kryllade av folk. Och öl. Men inte bara - där fanns barnfamiljer och fiskeentusiaster också. Folk hade massvis med fiskeutrustning (och öl) i små kärror och pulkor. Det grillades direkt på isen.
Jag pratade med tre tävlande män, som hade tjugo-tjugofem hål, "men inte en fisk!". De tog det med ro: satt och pimplade och småpratade och njöt av vinterdagen istället. Vi pratade om fiske och vädret och Överskottsbolaget.
De sa att 65 fiskelag hade ställt upp idag, så det måste ha varit minst 190 fiskare på lilla lilla Sidsjön. Men visst finns det en del fisk också, regnbåge och röding är inplanterat medan gädda och abborre finns naturligt. Under angeltävlingen vill man åt gäddorna så att de inte äter upp all lax. (Förra året fångades 100 gäddor under tävlingen)

Så tog tävlingen slut samtidigt som kamerans batteri. Och jag gick hem med rosor på kinden och solsken i blick. Nu luktar mina kläder så där härligt grillat.




Allt man behöver för att angla.



Barnfamiljerna lämnar spår efter sig.


Gentlemannen.

En fiskare som lärde mig allt värt att veta om angling och Sidsjön.

Ytterligare en av mina läromästare.

Orange är det nya svarta.

Ynklig 1

Ynklig 2

Inga kommentarer: