24 februari 2008

Husmodern vaknar

Den perfekta morgonen är att ligga i sängen och se solbelysta gardiner dansa i vinden medan morgontidningen prasslar i ens händer. En sådan morgon hade jag igår, och hur skulle en dag som börjar så kunna bli annat än underbar?

Jag plockade fram kvinnliga sidor jag inte ens visste att jag hade. Jag organiserade en receptsamling. Lagade lasagne, bakade paj och pizza. Två små smulpajer med hallon blev det också. Sen gjorde jag andra "kvinnliga" saker som att handla mat, diska och tvätta, men det gör jag ju i vanliga fall också.

Eftersom Ernsten i mig verkar ha vaknat till liv är det dags för ett ernstigt tips: Gör en bönröra (eller köttfärs om du är lagd åt det hållet) med tomatsås och lök. En bra blandning är kikärter, kidneybönor och svarta bönor med scharlottenlök. Gör gigantiska mängder och krydda med till exempel vitlök och mexikansk krydda. Använd samma röra till att göra paj, pizza och lasagne. Lasagnens vita sås, pajens äggstanning och pizzaosten ersätter du med en blanding av riven ost, keso och creme fraiche. När du sen är sliten efter allt knådande kan du äta tortillas med de sista resterna av bönröran och kesoblandingen. Och så har du matlåda för evigheter framåt, tjoflöjt!

För övrigt inser jag att den idylliska framtidsvisionen av mig själv bakande med mina tindrande barn inte kommer att bli verklighet. Jag tycker om att baka, men blir så fruktansvärt förbannad när degen inte gör som jag vill. Antingen den klibbar fast i bordet och kaveln eller bara glider omkring.
Och allting verkar hända samtidigt när jag ska baka och fixa: Bönröran bränner fast i kastrullen samtidigt som pajskalen ska ut ur ugnen och det finns ingenstans att ställa plåten för all yta är belamrad med mjöl och kladdigt hushållspapper och tomatsåsindränkta bestick och så bränner jag mig på plåten och rör om i bönorna så energiskt att tomatsåsiga kikärter flyger runt i köket. Inte så ernstigt.

Inga kommentarer: