07 februari 2008

Gratis är gott

Modern tycker att jag slösar bort tid när jag sitter och letar gratisgrejer på internet. Tid är pengar. Men hon förstår inte.

Förra veckan beställde jag en liten gratis plåtask till halstabletter, ett provnummer på en trädgårdstidning och ett på en kulturtidning. En gratis bok från adlibris som fyllde år och något doftprov på eau de toilette. Jag hittade ett gratisprogram om bokstäver som borde passa perfekt till brodern och jag beställde ögondroppar för trötta ögon. Någon weledakräm slank nog också med.

Det handlar inte så mycket om sakerna. Jag behöver ingen liten plåtask och boken tänkte jag skicka iväg på bookcrossing. Men att någon vill ge bort något gratis får mig att känna att det finns godhet i världen. En inte särskilt rationell, men mycket härlig känsla.

Inga kommentarer: