29 juli 2008

Tom Yam och detta med att ge beröm

Jag och Fadern åt på Tom Yam, thailändsk restaurang i Karlstad. Fantastiskt bra bemötande, genomtänkt inredning, god mat till vanliga restaurangpriser.
Ägaren tände rökelse, som luktade himla gott. Jag gillar rökelse, men tycker att de flesta "blommiga" dofterna känns konstgjorda eller som rengöringsmedel. Därför brukar jag bara använda sandelträ. Men den här var blommig och söt på ett väldigt gott sätt.
Jag kommenterade det och efter en stund kom ägaren ut med några rökelsestickor till mig. Jag fick dem. En sådan liten grej gjorde mig själaglad. I den mannen såg jag all världens godhet, för sex thailändska rökelsestickors skull. Servicekänsla!

Jag tycker om att skriva sådant här. Jag inbillar mig inte att hundratals hungriga typer läser min blogg i jakt på restaurangtips. Att jag härmed har gett Tom Yam en massa extra besökare. Men internet tycks krylla av annonser, direkta och indirekta. Folk som får betalt för att nämna olika företag. Då tycker jag att det är vår skyldighet, vi andra, att rosa de företag som verkligen har något extra. De som kanske inte lägger massa pengar på annonsering, men som vi besöker nöjda och småleende. Det spelar ingen roll hur många som läser - det är en principsak. Och Tom Yam är värt att nämna.

Inga kommentarer: