23 juli 2008

Prata mer utopi

Läste sossarnas visionsbok och mådde illa av hyckleriet. Men en sak måste man säga om den: Den ser jävligt bra ut. En tjock och glansig bok med titeln På väg - om drömmar, ilska och vilja. En bra blandning av intervjuer och enkäter, sockrat med kongresscitat. Den ger känslan av att sosseriet reser sig starkt ur askan, som en fågel Fenix.

Jag tror att de har fattat en sak rätt här. Vi måste snacka utopi.

Ofta har jag hört att vi inte bör låsa in oss och detaljsnickra framtidsscenarier, utan vara ute på gatorna och genomföra konkreta förändringar nu genast. Vänstern har nog alltför mycket erfarenhet av långhåriga snubbar som tolkar Marx i en källare. Man vill leva i nuet, kompromissa och komma sakta framåt. Jag håller med.

Men jag tror inte att det ena måste utesluta det andra. Det blir tröstlöst att bara klaga och peta i detaljer som en procent skatt hit eller dit. Jag tycker att vi borde lägga mer tid på att fundera - hur vill vi egentligen ha det? Sen? Hur ser idealsamhället ut? Hur ska vi hantera egendom, kön, utbildning, arbete, omsorg, fritid, boende?

Vi vet allt för väl hur vi inte vill ha det, och risken är att vi skapar just en sådan ideologi: "Det här vill vi bort från". Det känns inte mer än rimligt att vi då också bestämmer vad vi vill fram till. Det är en alldeles för viktig diskussion för att skjutas upp. Jag efterlyser fria diskussioner där allt är tillåtet. Brainstorm utan facit.

Inga kommentarer: