27 november 2007

Jag bor granne med Joel!

Nu har jag läst om alla fyra böckerna om Joel. Att det är "ungdomsböcker" rör mig inte i ryggen. De är så fulla av livsvisdom, vemod, poesi och sorg. Vardagsglädje och längtan och insikt. Det var en högtidsstund att läsa om dem.

Och medan jag läste lade jag märke till sånt jag inte tänkte på förra gången, när jag var tolv år och bodde i Värmland.
Joel är född i Sundsvall. Han blir nästan överkörd av Ljusdalsbussen. I förbigående nämns bussen till Ånge. Och sakta går det upp för mig - jag bor granne med Joel!

Och google berättar för mig att Joel bor i Sveg. Där Henning Mankell växte upp. Nej, hans pappa var inte skogshuggare. Men hans mamma stack när han var liten. Mycket är säkert självbiografiskt.

Men det bästa av allt: i Sveg finns en Joel-vandring. Man kan köpa en särskild karta och följa Joel genom samhället.

Åh - jag måste dit! När går nästa buss från Sundsvall till Sveg?

Inga kommentarer: