28 november 2007

Dagens ord

Jag är tio år och sitter under köksbordet. Modern och systern pratar i telefon. Hon är femton och ska ha stort grammatikprov, nu djupdyker de i skillanden mellan adjektiv och adverb.

I "Hon är vacker" är vacker ett adjektiv. I "Hon sjunger vackert" är vackert ett adverb. Ett ord som beskriver ett verb.

När de lägger på är de helt utmattade. Men jag ser världen med nya ögon. Allt hänger ihop. Inget är en slump. Allt är uttänkt och organiserat. Jag sticker upp huvudet över bordet och utbrister "Wow, vilket coolt system!".
Jag har haft mitt första möte med grammatiken.

Sen dess har jag varit fast i språket. Skrivit dikter, noveller, limerickar och artiklar. Ständigt fascinerats av människors förmåga att använda orden på nya sätt. Mikael Niemis och Marcus Grahns målande, dinalungors passionerade dansande, Erlend Loes enkla raka.

Och så kom Värsta Språket på TV. Jag köpte min första etymologiska ordbok. Jag började läsa kursen textkommunikation. Fixade mailprenumeration på Om ett ord.

Och fascinationen tar aldrig slut! Jag blir fortfarande euforisk över hur det hänger ihop, och hisnar över att jag aldrig blir fullärd. Alltid finns det nya ord att utforska.

Som en hyllning till språket, kommer här mina senast funderade ord:
Partner. Det heter en partner, flera partner. Inte partners!

Incest. Jag har alltid trott att det bara handlar om föräldrar och barn. Men det betyder könsumgänge mellan nära släktingar.

Proxy. Hörde någon på TV säga "You need a proxy". Hade aldrig hört ordet annat än i proxyserver. Ordlistan anger synonymerna Deputy, Delegate, Stand-in och förklaringen "Any member is entitled to appoint another person as his proxy to attend and vote instead of him"

Orgasm. Var bara tvungen att se hur ordböckerna beskriver fenomenet. Bonniers ordbok skriver "Sexuell utlösning (utgör slutfasen, "höjdpunkten", av ett samlag)". SAOL skriver "Vällustkänsla vid sexuell utlösning".
Ganska torra beskrivningar...

Inga kommentarer: