27 november 2007

Heureka! Sanningen om draken

Sundsvalls kommun har en drake som symbol. Sen jag flyttade hit har jag inte hittat en enda person som kunnat förklara varför. Herrbasketlaget heter Dragons. I år ska det till och med byggas en flera meter hög drake i granris till julskyltningen. Då måste det ju vara någon riktigt gammal och stark symbolik bakom.

Och idag har jag hittat det! Jag snubblade (bildligt) över en man som bloggar om ALLT som har med Sundsvall att göra. Här berättar han om draken.

Det är en ganska komplicerad historia med många olika åsikter om hur det verkligen gick till. Klart är i alla fall att kommunen haft sin drake sedan 1988.
Det kan ha något att göra med branden i slutet av 1800-talet, att draken skulle vara någon slags skyddsdjur för staden.
Eller så valdes kommunens logga för att många hus i staden har just drakar som dekoration. Och det skulle bero på att draken enligt österländsk tradition är ett lyckodjur.

Jag känner mig genast så mycket klokare...

Inga kommentarer: