31 augusti 2009

Shame on SJ

Nu har jag lyckats beställa biljetter från Sundsvall till Karlstad, från Karlstad till Göteborg och från Göteborg till Sundsvall för sammanlagt 824 kronor. Att jag fick ett så himla bra pris beror uteslutande på min egen listighet.

Söker man på en resa från Göteborg till Sundsvall får man prisalternativ från 500 kronor upp till 900 kronor. Att det finns en resa som kostar 211 kronor syns ingenstans. Det måste jag själv leta fram genom att söka i två steg, först Göteborg-Stockholm, sedan Stockholm-Sundsvall.

Visst blir det några extra tågtimmar, men det tjänar jag hundratals kronor på. Som student ska jag ändå bara sitta och läsa hela dagarna, det kan jag lika gärna göra på tåget.

Varför visar inte SJ sådana här alternativ? Varför måste man slå knut på sig själv, göra massvis av alternativa sökningar med olika bytesort för att hitta den billigaste resan? Om vissa resor sorteras bort innan alternativen visas, vad är det som prioriteras och varför får inte jag som resenär påverka det?

Skärpning SJ! Kan tradera och adlibris sortera alternativen baserat på valbara prioriteringar som till exempel pris, så borde ni också klara det. Inför det imorgon, tack!

2 kommentarer:

Krille sa...

Only dom listiga will survive :-)

sandra sa...

Jag hittade resa till o från torsby (ska hälsa på min ditflyttade kompis) för sammanlagt ca 400! De tyckte jag va ett kap!