18 april 2008

Motbjudande ord från skolan

I skolan stöter man på diverse motbjudande ord. De är inte felaktiga på något sätt, utan låter bara så fruktansvärt äckliga. Självklart används de också utanför skolan, men de är mest frekventa inom föreläsningssalarnas väggar. Till exempel:

Kompendium, PM
Snuskig omskrivning för att få några datorskrivna hophäftade papper att låta viktigare än vad de är.

Värdegrund
Jag har inget emot ordet Värderingar, det är helt okej. Men Värdegrund andas skolpolitiker som desperat sammanträder i grågröna rum. På dagordningen: Det måste låta som om vi gör någonting väldigt viktigt.

Frågeställning
När ordet Fråga känns lite för mycket mellanstadiet.

Så att säga
Ett mognare Liksom.

Summan av kardemumman, Summa summarum
Ja ja vi fattar, du kan rimma och böja och skoja med ordet Summa. Så lekfullt av dig! Däremot hatar jag inte "Till syvende och sist", det ligger skönt i munnen.

Nätverk
Ordet är lika förhatligt som fenomenet. När du umgås med vänner, fikar, hänger på internetforum eller går på mässor, vad gör du då? NÄTVERKAR! Jepp, allt görs med baktanken att det kan ge dig en skjuts mot ditt drömjobb.

Locka till läsning
Ska en bra ingress göra. Budskapet är inte fel, men något i denna nästan-alliteration får mig att rysa. Särskilt om det uttalas med en viss sorts L.

Frågebatteri
Kungen av äckliga skolord. Vadå batteri? Usch.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag känner igen det där. Jag och Emelie tänkte skriva summan av kardemumman på alla frågorna på massmedierättstentan bara för att läraren sa det fem gånger varje föreläsning.