09 augusti 2007

Vem kan man lita på?

När jag kom fram till min bokade lägenhet var den…inte som jag tänkt mig. Tapeten var sönderriven, fläckig och hängde löst. Det låg hår och damm lite varstans. I fönstret stod en gammal yoghurtburk kvar. Det kändes inte så bra.

Jag pratade med en ansvarig. Han sa att när hyran är så låg får man räkna med lägre standard. Han sa att något hår kanske det var, men lägenheten var faktiskt besiktigad så det kunde inte vara så farligt. Kanske kunde det tapetseras om, men det kunde jag få besked om först efter en bedömning till hösten. Och där stod jag med mitt möbellass och hemfärd planerad till morgondagen…

Jag pratade med annan, och en tredje, som hänvisade mig till en fjärde som säkert skulle kunna hjälpa mig. Jodå, sa den fjärde, jag kunde säga upp min lägenhet och boka en ny. Dubbelhyra i tre månader. Ingen möjlighet alls att slippa något av uppsägningstiden även om jag bytte inom samma företag. Ingen möjlighet alls att få se lägenheten innan jag skrev kontrakt.

Så pratade jag med en femte. En ängel. Inom en och en halv timme hade jag kollat på fyra nya lägenheter (allt från trasiga tapeter till exemplariska), fått nya nycklar och skrivit på nytt kontrakt. Ingen dubbelhyra. Inget krångel. Den nya lägenheten har bättre läge och bättre planlösning. Och hela tapeter.

Sensmoral: Inget är gjutet i sten. Tjata på. Änglar finns.

Inga kommentarer: