19 oktober 2014

Ska du äta så där mycket smör?


En är på brunch. Med andra tjejer. Och när en smakat på kanske en tredjedel av alla godsaker blir de mätta. Inte nödvändigtvis för att de är tjejer - utan för att de blir mätta bara.

Det är då den slår till. Tjejfällan. Inte kan allt det här goda rymmas i min spröda lilla tjejkropp. Och så låter en bli att äta fler hallongrottor.

Men jag har något att erkänna: hela mitt liv har jag älskat mat. Nyttig mat: avocado och champinjoner och gurka och morot och mango och nötter. Fin mat: boeuf bourguignon och skaldjursrisotto. Ful mat: sylta och burkravioli. Skräpmat: pizza och hamburgare. Surdegsbröd. Vitt-vitt bröd med jättemycket smör. Godis! Kakor! Ost! Allt från raw food till e-nummer-party, jag kommer att äta det och jag kommer att njuta.

Så denna gång fattade jag ett principbeslut och gick ett varv till för att mätta min rymliga kakmage. Och det är klart att det kommenterades. Hur får du plats med allt?

Ja inte vet jag. Hur många manstallrikar, fyllda till brädden och mer därtill, har passerat obemärkta och okommenterade? Ja det förstås, grabbarna behöver äta ordentligt.

Ska du äta så där mycket smör? frågade min systers sambo förbryllat vid frukostbordet. På det svarar jag:

Japp.


Inga kommentarer: