18 mars 2010

Kvinnor, negrer, judar

Det är så mycket märkligt som fortfarande är okej att säga i diskussioner om feminism. Alla måste få säga vad de tycker och alla måste få tycka vad de vill och yadayadayada.

Därför kan man uttrycka saker som att visst ska män och kvinnor ha samma lön, men man kan inte förneka att vissa arbeten bör kvinnor trots allt hålla sig ifrån av praktiska skäl. Muskler och sånt där.

Eller att självklart ska pappan vara delaktig i föräldraskapet, men de första månaderna eller åren är mamman extra viktig för hon och barnet har ett särskilt band som inte kan jämföras eller ersättas av något annat.

Biologiska argument om sånt som "alla vet".

Jag tänker: om det inte handlade om feminism.

Vore det okej att säga att visst ska negrer få vandra på gatorna utan att trakasseras, men man kan inte förneka att de är ointelligentare än de vita?

Eller att judar visst inte bör förintas utan tvärtom få utöva sin religion, men det vill till att man håller lite extra koll på dem eftersom de som känt är sluga och giriga?

Suck.

2 kommentarer:

Krille sa...

Jag brukar ibland tänka att; Om vi bara tog bort namn som kvinnor, män, negrer, judar och ersatte dom med bara människor, inga svarta eller vita, bara människor. Men efter en stund börjar det alltid kännas som att det här gick lite för lätt. Något måste vara fel. Men vart jag gick fel hittar jag inte...

tioli sa...

Jag tror som du. Det räcker inte att säga att män och kvinnor är lika mycket värda, vi måste bort från själva etiketterna. Det skulle säkert inte lösa alla problem, men det är en bit på vägen i alla fall.