23 februari 2010

En nätt liten promenad eller Ett bad på det så blir man jä-hävligt mör

Gick rakt ut i skogen med solen i ögonen. Underbart! Klockan var en bit efter två, kanske närmare halv tre, dagens vykort var postade och allt var väl.

När skogen tog slut var det dags att gå hemåt. Det blir ju trist att gå samma väg tillbaka, tänkte jag, varför inte prova mer civiliserade och plogade cykelvägar? Går jag bara höger-höger här borde jag komma hem.

Det hade jag faktiskt alldeles rätt i. Problemet var bara att det låg ett berg i vägen. Precis som i tigerjakten var jag tvungen att gå runt det.

Jag gick. Och gick. Hittade ett tempel nära Eriksboparken. Fick se Lärje hed. Plötsligt blev det väldigt lantligt, stor 70-väg och industriområde. Inte ett spårvagnsspår så långt ögat nådde. Den där Gråbovägen är lång, sanna mina ord.

När jag tänkte ge upp började det äntligen skyltas mot Kortedala. Snart hemma. Uppför backen, runt kröken, snart borde jag se mitt älskade hem. Genom ett litet koloniområde. Heja heja.

Tjugo i fem, i Norra Bergsjön, gav jag upp och tog vagnen hem. Det tog bara tre minuter.

Nästa gång tar jag nog skogsvägen hem istället.

Inga kommentarer: