16 september 2009

Mästaren av "Hur då?"

Att lyssna till Björn Hägers föreläsningar om intervjuteknik är ett nöje. Därför gick jag dit idag trots att jag läst boken (BOKEN!) som föreläsningen baseras på, och varit på just en sådan föreläsning för två år sedan. Ett tillfälle att se och höra Björn Häger får helt enkelt inte slarvas bort.

Har du tillfälle att lyssna till honom - gör det!
Har du inte tillfälle att lyssna till honom - skaffa dig det!

Först idag insåg jag varför jag jämt och ständigt säger "Hur kommer det sig att..." Det var Björn Häger som introducerade uttrycket för mig för två år sedan.

Han gjorde mig inte besviken idag heller. Han talar som vore det radio. Kommer med cliffhangers: "Vi ses igen om 15 minuter och då ska ni få veta vad som är världens bästa fråga." Han spelar upp fantastiska film- och ljudklipp med Tage Erlander, Carl Bildt, Per Gahrton och Carl Bildt igen. Han ber alltid om namn på frågeställare, så att han sedan kan återkoppla: "Som Maria undrade..." eller "Som Johan påpekade förut..." Och han behandlar alla frågeställare med stor respekt. Ett svar som börjar med "Det kommer jag att förklara senare" avslutas alltid med ett trevligt "...så det var bra att du ledde in mig på det" eller något liknande.

Han är helt enkelt en mästare på att få alla att känna sig viktiga och likvärdiga. Han är helt enkelt en av mycket få människor som kan föreläsa en heldag utan att man somnar. Han är helt enkelt min idol.

Dessutom finns det stunder, då han går upp i falsett och pratar mycket fort, då han förvandlas till Jonas Gardell. Och det är kanske bäst av allt.

Inga kommentarer: