10 april 2009

Mormor mot Khomeini

Två oanmälda besök idag. Först dök en gudmor upp på kaffe och prat om mänskligheten, mobbningsteve och politik. Sedan kom mormor med en påskhare.

Mormor har sparat allt jag skrivit under praktiken. Minsta artikel är urklippt. Om någon annan hade gjort det hade det känts pinsamt. Nu gör det mig bara så oändligt glad.

I sommar ska hon och jag gräva upp ett morotsland vid hennes stuga. Och hon ska lära mig koka svartvinbärssaft. Imorgon ska jag renskriva historien om alla hennes gamla möbler. Hon vill att vi ska veta var de kommer ifrån, sedan, när hon inte kan berätta det längre. Eftersom jag är sjuk och sjukt rastlös passar det fint med ett påskaftonsjobb.

Planen är att alla barnbarn ska få en egen uttänkt sak när det är dags. "För när min farmor dog så fick jag den lilla byrån av henne, och jag tyckte det var så fantastiskt att den var bara till mig". Det är jag som ska få den lilla byrån den här gången. "Och så fick jag hennes nageltång! Och en sådan nageltång går inte att få tag på längre." Den nageltången har alla vi barn blivit klippta med. Fungerar även som pincett. Oklart om den också går vidare till mig.

Mycket text om mormor. Kanske för att hon är världens coolaste mormor. Som en av de kukmätande esterna sa om Arvikafestivalen: Fett cool. Vad sägs till exempel om att hon skrivit brev till Ayatollah Khomeini? Budskapet: "Jag tror inte att din mamma skulle tycka om det du håller på med."

Inga kommentarer: