08 april 2009

Enkelhet som fungerar

Vad är det med butiksägarna på Haga? Besitter de i smyg betydande kunskaper i reklam och kommunikation? Eller har de skrapat ihop pengar till att anlita en byrå? Deras hemsnickrade (?) kampanjer får mig att ta ett glädjeskutt varje gång jag passerar skyltfönstren.
Först har vi Walfrid Svenssons möbler, som byter lokal. I deras gamla skyltfönster hänger tillplattade flyttlådor med blanka, svarta bokstäver:

”Vi flyttar österut.
194 meter”


m.fl. budskap som jag inte minns ordagrant, men som är minst lika geniala.

Sedan är det Lasse och Mona, som drivit varsin antik- och kuriosabutik på samma gata. Nu slås butikerna ihop till en, och det förklaras genom textade bokstäver på röda pappark:

”Nu flyttar vi ihop
/Lasse och Mona”

”Lasse + Mona = Sant”


Två kampanjer som glasklart berättar vad det är frågan om, på ett simpelt och koncist sätt men samtidigt med en blinkning till mottagaren. Guldägget, någon?

Annan reklam som gör mig glad just nu är den här:
(bild lånad från Peter Englund, som inte alls gillar reklamen)

(bild lånad från lugnofin på flashback, som tycker att kampanjen slår fel)

(bild lånad från Dagens Media. Eminenta copybloggen Please copy me ger reklamen ännu en dimension)

Inga kommentarer: