22 april 2009

Lyssna lagom

Min nionde vecka på högborgen fick jag mitt första upprörda samtal. Det gällde en artikel som jag faktiskt bett nyhetschefen läsa igenom innan publicering, för att jag ville vara helt säker på att den var balanserad. Enligt honom fick båda parter komma till tals. Läsaren höll uppenbarligen inte med.

Jag tycker det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på i ett sådant här samtal. För om en av våra läsare har synpunkter och på allvar är oroad över att tidningen tar en mer sensationsjournalistisk riktning, då vill jag självklart lyssna. Men om någon är rent otrevlig och kallar mig svartmålande skvallerjournalist utan att närmare kunna beskriva vad jag gjort mig skyldig till, vill jag också kunna säga ifrån.

Hur kan man både lyssna och säga ifrån?

Det är så mycket enklare när man blir kallad "adorable" och får en oliv...

Inga kommentarer: