30 juni 2007

Välj åt mig, storebror

Nu börjar det bli lite ganska omöjligt att konsumera medvetet.

Alla som förespråkar medveten konsumtion säger hurtigt att det bara är att flytta handen ett par centimeter i hyllan. Men till vad ska jag flytta handen?

Som en medveten konsument ska jag tänka på om produkten jag köper är skadlig för naturen, genom produktion, transport eller restprodukter. Om den är skadlig för min hälsa på grund av onaturliga tillsatser eller kanske bara är en fettbomb. Om den är närproducerad och därmed gynnar de lokala och småskaliga företagen. Om den är rättvist producerad, med skäliga löner för arbetarna och utan att vara skadlig för dem. Om den innehåller animaliska produkter eller kanske är djurtestad.
Självklart tänker jag också på om den är billig eller dyr, jag kan inte påstå något annat.

Vad blir det kvar som jag kan köpa med ett gott samvete? Potatis?
Jo visst är det något av det godaste som finns men kanske lite enformigt.

Plötsligt känns storebrorsamhället ganska lockande. Visst vore det skönt om staten såg till att det bara fanns bra saker att köpa...

Inga kommentarer: