01 februari 2011

Idealen förändras

Så här säger friherrinnan i - suprise surprise - Fru Marianne om just tramsiga nyförlovade Marianne:
"Det är riktigt rörande att se Marianne, snövit, oskyldig, som hon är. Ja, fru Björk, det visar vad en omsorgsfull uppfostran kan åstadkomma, till och med i våra tider. Jag tror mig kunna säga att - så fästmö hon är - tänker hon på ingenting. Ett riktigt duvosinne! - Vad jag blir upprörd när jag hör dessa nya idéer, om att unga flickor skall veta allt möjligt - läsa anatomi och allt vad tänkas kan. Vilken råhet i tidsandan - Det vore just smakligt med så väl bevandrade ungmör!"

Och så mansidealet. Jane och Lizzy i Stolthet och fördom vet bestämt hur en man ska vara. Så här översvallande smickrande beskriver de Mr Bingley:
"- Han är just vad en ung man bör vara, sade [Jane], förståndig, godlynt, livlig, och jag har aldrig sett ett så behagligt sätt - så otvunget men samtidigt belevat.
- Han ser bra ut också, svarade Elisabet, vilket är en mans skyldighet, om han möjligtvis kan. Hela han blir därigenom fullkomlig."

Inga kommentarer: