30 december 2007

Naturromantik

Det är något med mig när jag känner jag mig stressad. Jag tar, i alla fall i tanken, min tillflykt till skogen. Den står för lugn och trygghet och frihet.

Mina senast lästa och senast köpta böcker följer ett tydligt mönster:

De ovanliga 2 av Åke Mokvist.
Med underrubriken "Där friheten är viktigare än tryggheten". Om människor som lever utanför normen. Många i skogen utan el och vatten.



Bilbo - en hobbits äventyr av JRR Tolkien.
Jag gillar inte hans andra böcker men den här fångade mig. Äventyr och mytologi i skog.







Ronja Rövardotter.
Självklart. Skogsboken nummer ett. Och dessutom en historia om att våga. Köpte den i julklapp åt mig själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott nytt år!
Ja, De ovanliga är verkligen en fantastisk bok. Del 1 är lika bra! En sann inspirationskälla och en tankeställare. Vi människor behöver inte leva på likadana sätt. Vad som är ett omöjligt liv för en kan vara precis så som en annan vill ha det. Har du sett Hästmannen? Gick på Tv för något år sedan och finns på DVD.

Vilka fina bilder du har på din blogg!
Allt gott, Annika H.